Zajęcia logopedyczne mają charakter indywidualny.
Z każdym dzieckiem prowadzone są ćwiczenia, których wymaga ono na danym etapie rozwojowym. Plan zajęć oraz ich przebieg ustala się indywidualnie po dokonaniu przez logopedę diagnozy. Odpowiednio dobrane i przeprowadzone ćwiczenia pozwalają na profilaktykę wad i zaburzeń mowy oraz poszerzanie kompetencji językowych dzieci. Przynoszą jeszcze lepsze rezultaty, gdy mają swoją kontynuację w domu.
Do głównych zadań logopedy w należy:
- diagnoza logopedyczna,
- wspomaganie komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
- stymulacja zaburzonych funkcji poznawczych, zwłaszcza percepcji słuchowej i wzrokowej,
- usprawnianie aparatu mowy-czynności fizjologicznych odpowiedzialnych za rozwój mowy (masaże twarzy i jamy ustnej),
- usprawnianie funkcji prewerbalnych :połykania żucia i gryzienia,
- ćwiczenia małej motoryki-praksji ręki, ćwiczenia grafomotoryczne,
- prowadzenie ćwiczeń przygotowujących do wywoływania zaburzonych głosek,
- korekcja wad wymowy,
- wspieranie nauczycieli w działaniach usprawniających aparat mowny dzieci;
- współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu;
- konsultacje dla zainteresowanych rodziców;